Poniżej przedstawiamy streszczenie artykułu naszego kolegi Erica Janssena ze współpracującej z nami w ramach sieci TELFA kancelarii Dirkzwager Lawyers & Notaries N.V. Artykuł został opublikowany w wydawanym przez wydawnictwo Kluwer magazynie Zorgmarkt.
System kontroli zgodności z prawem (compliance), modne wyrażenie czy gorzka konieczność?
Zgodność z przepisami
(compliance) - znaczenie terminu
Angielski termin ‘compliance’ oznaczający zgodność z
przepisami wywodzi się od czasownika ‘to comply’, który znaczy tyle co ‘stosować się do’,
‘przestrzegać czegoś’ np. ustaw. Przez ostatnie dekady wyrażenie to coraz częściej stosowane było
jako termin techniczny oznaczający zgodność z ustawami i przepisami
wykonawczymi. W międzyczasie ten techniczny termin stał się odrębnym polem dla
specjalistycznych ekspertyz, a mianowicie do takiego przekształcania przepisów
ustawowych i wykonawczych we właściwe wewnętrzne procedury i porozumienia, aby
firmy mogły uzyskać i utrzymać wiarygodnie działający system zarządzania.
Znaczenie kontroli
sprawdzania zgodności
Spółki w ogólności, a zakłady opieki zdrowotnej w
szczególności podlegają wielu różnym przepisom wydawanym przez rozmaite organy administracji
rządowej oraz organy nadzoru. Pomijając wielką liczbę przepisów, sama ich treść
jest często bardzo skomplikowana i nie zawsze jasna. Rodzi to poważne ryzyko naruszenia przepisów, z którym
wiążą się poważne konsekwencje. Organy nadzoru maga nakładać znaczne kary
zarówno na spółki jak i na osoby fizyczne. Naruszenia mogą również zaważyć na
codziennej działalności przedsiębiorstwa. W wypadku naruszenia przepisów ustawy
o ochronie konkurencji i konsumenta (org. Competition Act), spółka może przykładowo zostać odrzucona w
toku procedury zamówień publicznych.
Zakłady opieki zdrowotnej często są postrzegane jako przedsiębiorstwa
socjalne.
Patrząc z tej perspektywy, zakłady opieki zdrowotnej są również odpowiedzialne moralnie, na której to podstawie mogą zostać pociągnięte do odpowiedzialności na gruncie braku zgodności działalności z przepisami prawa.
Patrząc z tej perspektywy, zakłady opieki zdrowotnej są również odpowiedzialne moralnie, na której to podstawie mogą zostać pociągnięte do odpowiedzialności na gruncie braku zgodności działalności z przepisami prawa.
Instytucje opieki zdrowotnej powinny zatem stale upewniać
się, czy ich pracownicy efektywnie działają w zgodzie ze stosownymi przepisami
prawa.
Wprowadzanie systemu sprawdzania
zgodności z prawem działalności spółki
do struktur zarządzania.
do struktur zarządzania.
Istnieje pięć fundamentalnych elementów wiarygodnego
wprowadzania systemu zgodności do struktur zarządzania zakładów opieki
zdrowotnej:
1)
zaangażowanie
2)
kultura
3)
know
how
4)
kontrola
5)
stały
monitoring/ doskonalenie
Ad 1) Zaangażowanie
Zarząd instytucji opieki zdrowotnej powinien bezwarunkowo
wspierać implementacje systemu sprawdzania zgodności z prawem działalności
spółki do struktur zarządzania. Dodatkowo, zarząd powinien propagować zasadę
pełnego respektowania wszystkich przepisów prawa: ‘oto jak robimy interesy’. Jeśli pracownicy uznają implementację
systemu kontroli zgodności z prawem jedynie jako ćwiczenia papierkowe, to
zakład opieki zdrowotnej nigdy nie będzie działać zgodnie z obowiązującym
prawem.
Ad 2) Kultura
Przestrzeganie przepisów obowiązującego prawa musi być czymś
oczywistym
dla pracowników zakładu opieki zdrowotnej. W celu uzyskania takiego poziomu świadomości istotnym jest przede wszystkim, aby osoby zarządzające zakładem stanowiły przykład dla pracowników. Jeśli pracownicy zauważą, że członkowie zarządu nie stosują się do przepisów prawa, także nie będę tego robili. Niezbędnym jest również tworzenie atmosfery sprzyjającej dla dyskusji na temat dylematów i poszczególnych incydentów. Co więcej, dobre sprawowanie powinno być nagradzane, a wszelkie naruszenia przepisów karane.
dla pracowników zakładu opieki zdrowotnej. W celu uzyskania takiego poziomu świadomości istotnym jest przede wszystkim, aby osoby zarządzające zakładem stanowiły przykład dla pracowników. Jeśli pracownicy zauważą, że członkowie zarządu nie stosują się do przepisów prawa, także nie będę tego robili. Niezbędnym jest również tworzenie atmosfery sprzyjającej dla dyskusji na temat dylematów i poszczególnych incydentów. Co więcej, dobre sprawowanie powinno być nagradzane, a wszelkie naruszenia przepisów karane.
Ad 3) Know-how
Żywotną wagę należy przyłożyć do znajomości przez
pracowników stosownych przepisów prawa. Przepisy te powinny być przełożone na
jasne, proste i zrozumiałe regulaminy wewnętrzne w celu łatwego zrozumienia
przez pracowników jak powinni postępować podczas codziennych czynności.
Przedstawienie jasnych przykładów na to jak należy, a jak nie należy postępować w konkretnych sytuacjach ułatwi pracownikom
stosowanie się do odpowiednich przepisów prawa. Pracownicy, którzy spotkają się
z sytuacją nieprzedstawioną na przykładach zachowania w konkretnych sytuacjach
będą musieli prosić o radę przełożonych.
Dodatkowo, oprócz jasnego podsumowania przepisów
obowiązującego prawa, pracownicy powinni być szkoleni okresowo w zakresie
zastosowania tych przepisów w codziennej praktyce.
Ad 4) Kontrola
Stworzony system zarządzania powinien być oceniany pod
względem jego przydatności w praktyce. Przez co należy rozumieć sprawdzanie czy uzgodnienia powzięte w
celu ułatwienia stosowania systemu sprawdzania zgodności z przepisami są
przestrzegane. Należy się również upewniać czy pracownicy stosują się do
odpowiednich przepisów prawa dobrowolnie.
Ad 5) Stały monitoring/ doskonalenie
Wyniki inspekcji powinny być analizowane w celu stwierdzenia
czy system sprawdzania zgodności z przepisami działa i czy konieczne jest
zaprowadzenie jakiś korekt. Należy ponownie ocenić poziom zagrożeń. Taka ponowna ocena zagrożeń może
prowadzić do dodania pewnego rodzaju zagrożeń do działań związanych z kontrolą
sprawdzania zgodności z przepisami, ale może równie dobrze wykazać, że takie
zagrożenie przestało istnieć.
Etapy
Implementacja systemu sprawdzania zgodności działalności z
obowiązującymi przepisami dzieli się na cztery etapy:
1)
ocena
ryzyka
2)
utworzenie
struktury zarządzania
3)
nadzór
4)
monitorowanie
i audyt
Ad 1) Ocena ryzyka
Przed implementacją systemu kontroli zgodności z przepisami
do struktur podmiotu, niezbędna jest ocena ryzyka. Polega ona na sprawdzeniu,
którym przepisom podlega działalność zakładu opieki zdrowotnej. Następnie
należy oszacować, które z tych przepisów są naruszane lub gdzie ryzyko
przyszłych naruszeń jest największe. Sytuacja, w której dojdzie do ujawnienia
wszystkich zagrożeń jest mało prawdopodobna, jak również taka, w której wszystkie ujawnione zagrożenia będą miały taką samą doniosłość. W
takim razie słusznym jest ustalenie hierarchii zidentyfikowanych zagrożeń.
W chwili obecnej, sektor opieki zdrowotnej w Holandii jest
szczególnie zainteresowany przestrzeganiem
przepisów o ochronie konkurencji. Jest to spowodowane kilkoma następującymi
powodami. Od 2005 r. Holenderski Urząd Ochrony Konkurencji (NMa) skupia się na
sektorze opieki zdrowotnej w ogólności, a na sektorze opieki w szczególności. W ostatnich latach na wiele instytucji opieki domowej została nałożona przez
NMa grzywna, ponieważ naruszyły zakaz kartelowy. Co więcej, NMa oświadczyło, iż
menadżerowie związani z kartelami będą osobiście obciążani grzywnami.
Ad 2) Utworzenie struktur zarządzania
Kiedy ryzyko zostało już ocenione należy utworzyć strukturę
zarządzania. Oprócz jasnego i dopasowanego kodeksu postępowania biznesowego również dostarczanie
informacji, szkolenia i doradzanie pracownikom oraz system pytań i odpowiedzi w
Intranecie są częścią struktury zarządzania. Ważna rola przypada niezależnemu
dyrektorowi do spraw systemu zgodności z przepisami. Nadzoruje on i kieruje
przestrzeganiem odpowiednich przepisów przez zakład opieki zdrowotnej. Powinien
dysponować środkami do prowadzenia badań w związku z możliwymi naruszeniami. W celu wykrycia na czas naruszeń zaleca się
stosowanie procedur Sapek Up! lub Whistleblower. Dodatkowo powinno się stworzyć
instrumenty umożliwiające podjecie działań przeciwko pracownikom, którzy byli
rzeczywiście odpowiedzialni za naruszenie zasad postępowania.
I wreszcie, zarządzanie dokumentami nie powinno być
zaniedbywane. System zarządzania dokumentami jest żywotną częścią systemu
kontroli i pozwala zakładowi opieki zdrowotnej na szybki wgląd w to, co dzieję
się w instytucji.
Ad 3) Nadzór
Przestrzeganie odpowiednich przepisów prawa musi stać się
częścią kultury korporacyjnej. Stan ten można uzyskać poprzez ocenę wewnętrzną
(kontrole, rozmowy z pracownikami) oraz przez poświęcanie większej uwagi
systemowi zgodności z przepisami podczas corocznych ewaluacji tak zarządu jak i
pracowników.
Ad 4) Monitorowanie i
kontrola
Tworzenie systemu kontroli zgodności z obowiązującymi
przepisami nie jest jedynie jednorazową robotą papierkową. Należy ciągle
sprawdzać czy zakład opieki zdrowotnej pozostaje w zgodzie z obowiązującymi
przepisami prawa. Zakład opieki zdrowotnej będzie musiał użyć rezultatów
kontroli w celu udoskonalenia polityki wewnętrznej. Co więcej, zakład opieki
zdrowotnej musi na okrągła sprawdzać czy oznaczone zagrożenia wciąż są istotne.
Możliwe, że w wyniku zmieniającego się ustawodawstwa niektóre zagrożenia
przestaną mieć znaczenie, natomiast mogą się pojawić nowe. Tak, więc system
kontroli zgodności z obowiązującymi przepisami jest w rzeczywistości powtarzającym się cyklem. Nie jest statyczny, lecz dynamiczny.
Co jeśli coś poszło
nie tak w przeszłości lub stanie się to w przyszłości?
Nie jest możliwym wyłączenie wszelkiego ryzyka naruszenia
odpowiednich przepisów prawa. Jeśli stosowne ustawodawstwo nie jest
przestrzegane mimo właściwego systemu kontroli zgodności, istotnym jest, aby
wszystkie naruszenia zostały zidentyfikowane i by się nimi zajęto tak szybko,
jak to możliwe. Ważne, aby stało się to częścią kultury korporacyjnej.
W razie ujawnienia nieprawidłowości szybka identyfikacja
jest niezbędna w celu umożliwienia zakładowi opieki zdrowotnej podjęcia decyzji
w celu przeciwdziałania naruszeniom oraz podjęcia innych kroków z tym
związanych. Czasem można uniknąć nakładania kar finansowych, jeśli zgłoszenie
naruszeń nastąpiło dobrowolnie. Utrata reputacji i ryzyko roszczeń odszkodowawczych ofiar zmowy kartelowej
również powinny być brane pod uwagę. Co więcej, właściwe postępowanie przeciwko
osobom dopuszczających się naruszeń powinny być podjęte bezzwłocznie. Powinno
być jasnym dla wszystkich pracowników, że naruszenia zasad postępowania nie
będą tolerowane.
Właściwa implementacja systemu kontroli zgodności z
przepisami nie jest możliwa, jeśli nie zostało przeanalizowane, w jakim stopniu zakład opieki zdrowotnej
działał w zgodzie z przepisami prawa w czasie wprowadzania tego systemu.
Najskuteczniejsza metoda przeprowadzania tego typu analizy jest kombinacja
kontroli rejestrów oraz innych dokumentów z rozmowami z przeprowadzonymi z
(właściwym) personelem. Taka analiza może ujawnić, iż w przeszłości doszło do
pewnych naruszeń. Zakład opieki zdrowotnej będzie musiał zdecydować jak
zareagować.
Podsumowanie
Ze względu na fakt, iż świat staje się coraz bardziej
skomplikowany, coraz trudniej pozostawać w z zgodzie ze wszystkimi przepisami
bez odpowiedniego programu kontroli zgodności działalności z obowiązującym
prawem. Co więcej, użyteczność takiego programu zostala potwierdzona w
praktyce. Przez lata NMa skupia się na sektorze opieki zdrowotnej. W końcu kwietnia
2011 r. NMa wskazał na pozytywny trend, „zgodnie
z którym, zakłady opieki zdrowotnej SA stale świadome prawa konkurencji oraz
zasad, których trzeba przestrzegać w związku z nią. Instytucje te stale
podejmują kroki w celu uniknięcia potknięć w przyszłości”. Jednym z takich
kroków jest wprowadzenie przez związane z tym sektorem stowarzyszenie ActiZ
systemu kontroli zgodności z przepisami dla jego około 415 członków
świadczących usługi pielęgniarskie i stałej opieki domowej. Program kontroli
zgodności z prawem na pewno nie jest modnym wyrażeniem, lecz gorzką
koniecznością. System ten opłaca się organizacji.
Autor
Eric Janssen jest prawnikiem zajmującym się zagadnieniami
związanymi z prawem konkurencji oraz prawem Unii Europejskiej w kancelarii
Dirkzwager Lawyers & Notaries N.V., jest zaangażowany w tworzenie systemów
kontroli zgodności z prawem sektorze opieki zdrowotnej. Pragnie podziękować
swoim kolegom Honkowi Hovingowi, Selmie van Remele oraz Melanie Breedweld za
uwagi jakich udzielili podczas powstawania tego artykułu.